Het stappenplan voor e-mailmarketing

Veel bedrijven, bloggers en influencers leggen de focus op social media als het gaat om het aantrekken en inspireren van hun doelgroep. Een belangrijk medium, zeker gezien de organische groeimogelijkheden. Maar wat als je de doelgroep op een meer individueel niveau wilt bereiken? Voor welk kanaal kies je dan? Het antwoord: e-mailmarketing!

Volgens velen is e-mailmarketing stervende. Want wie wilt er nu nog een nieuwsbrief ontvangen in zijn of haar inbox? Dat willen we anno 2017 toch niet meer? Toch blijkt dat e-mail nog steeds voor veel mensen de meest favoriete manier is om geïnformeerd te worden over nieuwtjes an acties. In een recent onderzoek van Campaigner is naar voren gekomen dat zo’n 44% van de 761 ondervraagde consumenten e-mail als favoriet kanaal aangeeft wanneer het aankomt op interactie met merken; waaronder ook een groot deel van de millennials.

Waarom zou je focussen op e-mailmarketing?

We kunnen dus concluderen dat e-mail-marketing nog helemaal niet stervende is. Zeker als je de doelgroep op individueel niveau wilt bereiken is het toepassen van e-mailmarketing en het hebben van een killer e-maillijst een must, en wel om de volgende drie redenen:

  • E-mailmarketing is één van goedkoopste en effectieve manier om je doelgroep te bereiken.
  • Het bereik wordt niet beïnvloed door een slim algoritme, zoals we tegenwoordig veel in de timelines van Instagram, Twitter en Facebook zien. Je kunt ervan uitgaan dat e-mails direct in de inbox van je doelgroep worden afgeleverd.
  • Je kunt je doelgroep persoonlijk en gesegmenteerd aanspreken dankzij verschillende filters.

Oke, maar hoe doe ik dat dan?

Het inzetten van e-mailmarketing zal in het begin wat extra tijd in beslag nemen, ondanks de vele eenvoudig te gebruiken tools. Als je een tool hebt gekozen zitten er gelukkig wel een groot aantal voordelen aan vast, zo kun je met een goede e-mailmarketing tool:

  • Aanmeldformulieren maken zodat je doelgroep zich kan aanmelden voor de e-maillijst.
  • Snel en eenvoudig aantrekkelijke e-mailtemplates ontwerpen.
  • Contacten verzamelen en deze met verschillende filters segmenteren.
  • Op basis van deze segmenten de inhoud van de e-mail personaliseren.
  • In bulk e-mails verzenden.
  • Aan de hand van rapporten statistieken evalueren en optimaliseren.

Vooral het laatste punt is een onmisbaar aspect van e-mailmarketing. Dankzij de statistieken kun je leren van je doelgroep. Wat werkt wel en wat werkt niet? Waar heeft de doelgroep behoefte aan? Als je de basis hebt opgezet kun je aan de slag gaan met het creëren van een killer e-maillijst.

Newsletter2Go heeft een e-mailmarketing handleiding voor professionele influencers en bloggers geschreven. Aan aan de hand van heldere stappen, praktische to-do’s, expert tips en onderbouwde strategieën ga je binnen no-time van 0 abonnees naar 1000 abonnees!

Maak jij al gebruik van e-mailmarketing?Disclaimer