Review: drie boeken over not giving a fuck

Het is dat vervelende stemmetje in je hoofd; wat zou die persoon over mij denken als ik dat doe? Vinden anderen mij nog wel leuk als ik deze keuze maak? Vinden ze mij misschien aardiger als ik dit doe? Langzaamaan kan het gebeuren dat je je leven gaat leiden op basis van wat jij denkt dat andere mensen van je vinden, of hoe ze over je denken. Stom; want het is jouw leven, met jouw eigen keuzes.

Denk aan jezelf; Fuck it!

Het kan geen kwaad om wat vaker aan jezelf te denken. Wat wil je doen? Wat wil je bereiken? Welke keuzes wil je maken voor jezelf? Volgens verschillende schrijvers, waaronder John Parkin, Sarah Knight en Mark Manson mogen we wel iets vaker “Fuck it” zeggen. Minder bezig zijn met anderen en meer met onszelf. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk; maar gelukkig hebben ze alledrie een boek geschreven om je daarbij een handje te helpen en vaker “Fuck it” te denken (of te zeggen).

Drie boeken over not giving a fuck

Omdat ik mezelf er regelmatig op betrap keuzes te maken op basis van wat ik denk dat andere mensen denken (snap je hem nog?) besloot ik om alledrie de boeken te lezen.

Fuck it van John Parkin

Loslaten, ontspannen en gelukkig zijn. Het klinkt zo simpel. Met hoge verwachtingen begon ik aan het boek van John Parkin met de titel: “Fuck it”. Heel veel duidelijker kan het niet, toch? Ondanks de hoge verwachtingen heb ik het boek vrij snel weer aan de kant gelegd. Toen Parkin op pagina 13 begon over het volbrengen van spirituele handelingen op het moment dat we “Fuck It” zeggen, was het voor mij al duidelijk: dit is geen boek voor mij. Niet dat ik iets tegen spiritualiteit heb, juist niet zelfs. Maar in dit geval was het onzin, en dan ook nog op een vervelende manier geschreven. Om een voorbeeld te geven: “Meestal werk ik helemaal niet. Ik doe alleen dingen die ik leuk vind. En ik vind het niet langer leuk om over werk te schrijven dus ik ga over op een ander onderwerp.” Lekker makkelijk gezegd. De oplossingen die Parkin aandraagt vond ik egocentrisch, kort door de bocht en bovenal: onrealistisch.

Hoewel ik je het niet aanraad, kun je het boek online kopen voor €10,00.

The Life-Changing Magic of Not Giving a Fuck van Sara Knight

Hoe stop je met het besteden van kostbare tijd aan dingen die je niet wilt doen, met mensen die je eigenlijk niet mag? Goede vraag, met als makkelijk antwoord: door het gewoon niet te doen. The Life-Changing Magic of Not Giving a Fuck is vlot geschreven. Soms vind Knight zichzelf iets te grappig waardoor het vervelend en overdreven wordt, maar zolang je daar overheen kunt lezen is het best een leuk boek om te lezen. Waar Parkin een aanpak heeft die kort door de bocht is, maakt Knight goed doordachte keuzes en houdt ze zelfs ondanks de ietwat egoïstische denkwijze toch rekening met de gevoelens van anderen. In de eerste twee hoofdstukken wordt beschreven waarom het beter is om “geen fuck te geven”, met heel veel voorbeelden van Knight zelf. Daardoor leef je steeds meer toe naar de vraag: “Oké leuk, maar hoe dan? Vertel het me!”

De hoofdstukken die volgen besteden aandacht een de zogenaamde “NotSorry Method” en het maken van lijstjes. Op een gegeven moment deed het me zelfs denken aan de artikelen die ik geschreven heb over energiegevers en energienemers. Het is een leuk boek om te lezen. Voor mij persoonlijk niet het boek met dé oplossing, maar het zet je in ieder geval wel aan het denken!

Je kunt het boek online kopen voor €16,50.

De edele kunst van not giving a fuck van Mark Manson

Volgens verschillende recensies is “De edele kunst van not giving a fuck” hét boek voor zelfhulphaters. En inderdaad; het heeft niks weg van een zelfhulpboek, gelukkig maar. Met veel herkenbare voorbeelden maakt Mark duidelijk dat JIJ aan het roer staat van je eigen leven. Omarm je tekortkomingen, stop met bang zijn ga op zoek naar je zelfvertrouwen. Met dat zelfvertrouwen ben je namelijk in staat om keuzes te maken waar JIJ gelukkiger van wordt.

In het boek geeft Manson een mooi voorbeeld over het rennen van een marathon. Je hebt maandenlang getraind en hebt de dagen afgeteld tot deze ene grote dag. Of: je moet de marathon binnen vijf uur uitlopen, anders wordt je hele gezin vermoord. Het is dezelfde persoon, dezelfde pijn en dezelfde afstand. In de eerste situatie is het misschien wel de mooiste dag van je leven. In de tweede situatie waarschijnlijk de meest verschrikkelijke. Hetzelfde geldt voor situaties waarin je je ongelukkig voelt. Negen van de tien keer komt dat doordat je zelf niet de controle hebt en daardoor niet de verantwoordelijkheid voelt. Je behaalt je doelen misschien wel, maar word je er gelukkig van?

Het boek is een combinatie van feitelijkheden o.b.v. onderzoek en het persoonlijke verhaal van Mark Manson. In de boeken van Sarah Knight en John Parkin wordt gezegd dat ‘not giving a fuck’ makkelijk is. Gewoon doen. Appeltje eitje. Mark Manson beweert het tegenovergestelde. Het is niet makkelijk, maar wel mogelijk. Daardoor vind ik het boek zelf iets toegankelijker, maar ook een stuk interessanter doordat er ook veel onderzoeken aangehaald worden en het niet alleen maar interessant geblaat is.

Je kunt het boek online kopen voor €19,99.

Hecht jij veel waarde aan wat andere mensen over je lijken te denken?