De onvoorspelbaarheid van diabetes type 1

Boos? Nee. Pislink was ik de volgende ochtend toen ik uit mijn bed kwam. Alsof mijn maag de hele nacht in een achtbaan had gezeten. Niet zo gek als je rond middernacht als een malloot sultana en dextro naar binnen werkt en dit weg probeert te spoelen met ice tea. De nachtelijke hypo’s zijn een hel. Niet per se omdat het je nachtrust verstoort en het vervelend is om ’s nachts de halve voedselvoorraad weg te werken, maar vooral omdat ik het niet begrijp. Ik begrijp er echt geen ene fuck van.

Om kwart over elf maakte ik aanstalten om naar bed te gaan. Mijn bloedglucose was 9.9 mmol/l, iets te hoog, maar dat is niet zo erg. Ik spoot acht eenheden langwerkende insuline, net zoals elke avond. Als ik met 6.0 mmol/l ga slapen word ik de volgende ochtend wakker rond de 4 mmol/l en als ik ga slapen met 12 mmol/l gebeurt hetzelfde. Mijn alvleesklier werkt zelf soms ook nog een klein beetje mee, fijn!

Ongeveer een uur later stond ik in mijn pyjama in de woonkamer en zag ik 1.9 mmol/l op het schermpje. Mijn laagste bloedglucose ooit. Een waarde die gevaarlijk dicht bij het randje komt, heb ik mij laten vertellen. Voor het eerst maak ik mijn vriend midden in de nacht uit voorzorg wakker om te vragen of hij me in de gaten wilt houden. Van het idee dat ik buiten bewustzijn kan raken word ik helemaal kriebelig. Ik pak een glas ice tea, sultana en dextro en eet en drink dit op. Terwijl ik op de bank zit besef ik mij pas dat ik helemaal doorweekt ben. Hoe ik precies wakker geworden ben? Geen idee. Opeens stond ik in de woonkamer. Een kwartier later is mijn waarde 3.3 mmol/l en pak ik nog meer sultana. Schiet op suikertjes. Ik wil weer slapen, stom gezeik.

Bij een nachtelijke hypo gaat alles op de automatische piloot, maar de volgende ochtend realiseer je je pas echt wat voor een klotestreek het was. Mijn waarde in de ochtend was 9.8 mmol/l en dat is niet oke. Maar dat krijg je als je in opwelling alles naar binnen propt. Tot nu toe ben ik de dag na een nachtelijke hypo altijd misselijk en chagrijnig geweest, maar deze keer was ik ook boos, bang en gefrustreerd.

Hoe kan het dat ik in slechts één uur 8 mmol/l ben gedaald? Was mijn meting van 9.9 mmol/l misschien niet helemaal juist? Bijna onmogelijk, ik had net mijn handen gewassen. Heb ik per ongeluk kortwerkende insuline gespoten inplaats van langwerkende? Nee, ook niet! Werkte mijn kortwerkende insuline misschien nog door? De laatste kortwerkende insuline heb ik gespoten om half negen en dat gebeurt wel vaker. Dat kan het dus ook niet geweest zijn. Misschien werd mijn alvleesklier opeens enthousiast. Dacht die alles even heel stoer zelf te doen en kwam die er halverwege achter dat hij misschien iets té enthousiast was geweest?

Ik begrijp er niets van en het vervelende vind ik dat niemand dat doet…

Gerelateerde artikelen

Reacties

Laat je ook een reactie achter?

  • Mille Pagine

    Hè, wat naar voor je! Is het niet een idee om het aantal eenheden langwerkend dat je spuit (Levemir? Weet niet wat je hebt) aan te passen, in overleg met je internist? Ik lees regelmatig over nachtelijke hypo’s op je blog en het klinkt alsof dit teveel is. Maar misschien hebben jullie dat al gedaan… Veel sterkte iig, hoop dat het snel weer afneemt!

    Reageer...
    • Lauriëtte

      Hi! Bedankt voor het meedenken, maar minderen met de langwerkende insuline is niet echt nodig. Ik spuit al sinds het begin acht eenheden en dat gaat prima. Maar omdat het zo onvoorspelbaar is kan het (blijkbaar) zo zijn dat je opeens een flinke daling hebt. Zo regelmatig heb ik die nachtelijke hypo’s overigens niet hoor, ik denk zo’n eens per drie weken. Dankjewel! :)

      Reageer...
  • Mille Pagine

    Ah, ik dacht meer aan 2-3x/week. Goed dat daar over nagedacht is iig!

    Reageer...
  • Lonneke

    Jeetje wat laag! Dat lijkt me enorm schrikken. Het is heel rot om niet te weten waar het aan ligt. Het lijkt me wel een flinke daling in relatief korte tijd. Ik moet zeggen dat ik regelmatig bij een tweede meting een andere score heb terwijl ik mijn handen goed gewassen heb, maar dat scheelt nooit zoveel als bij jou in dat half uurtje. Heb je wel iemand met wie je regelmatig kunt overleggen zoals de diabetesverpleegkundige ofzo (ik weet niet hoe dat werkt met diabetes 1?), zodat je wellicht wat kunt experimenteren met je insuline?

    Ik spuit in vergelijking met jou trouwens bizar veel langwerkende insuline zeg! Nu hebben we wel een compleet andere vorm van diabetes, maar ik spuit 55. Gelukkig ’s nachts nog geen hypo gehad, alleen een keer na de kortwerkende insuline. Ik vond dat heel naar dus ik kan me wel een beetje indenken hoe jij je ’s nachts moet voelen zeg!

    Sterkte, hopelijk vogel je snel uit hoe je dit kunt voorkomen.

    Reageer...
    • Lauriëtte

      In het ziekenhuis ben ik onder behandeling van een internist en een diabetesverpleegkundige, maar tot nu toe hebben mij die ook nooit echt kunnen helpen met het achterhalen van dit soort vreemde dalingen. Daardoor ga ik eigenlijk niet meer zo vaak naar het ziekenhuis, want zij weten het ook niet.. Wauw, 55 is wel veel meer inderdaad! Gebruik je ook Levemir? Het heeft ook erg te maken met bouw/gewicht en natuurlijk je insulinegevoeligheid! Kan heel erg per persoon verschillen. Bij mij kan 1 extra eenheid al een wereld van verschil zijn. Dankjewel Lonneke! Voor jou ook veel sterkte gewenst, niet makkelijk als je opeens zo’n omschakeling moet maken.

      Reageer...
  • Shanti

    Nachtelijke hypo’s zijn zo vervelend he :( helemaal als je pas wakker wordt op het moment dat je al doordrenkt bent van het zweet. Ik had ze op levemir ook regelmatig. Ging ik met 8 slapen en een uur later op 2. Of ik ging met 8 slapen en zat dan ’s ochtends ineens op 12… Waarom? Geen idee. Ik ben sinds eind november overgestapt op Tresiba en alhoewel de eerste 3 dagen een ramp waren met deze langwerkende insuline (je moet een soort spiegel opbouwen) heb ik nu zo goed als geen hypo’s meer ’s nachts én minder langwerkende insuline nodig (26eh tresiba tegen 32eh levemir.. Ik begon 8 jaar geleden met 20 levemir, moet je nagaan). voordeel hiervan is ook dat deze stabieler werkt en je hem niet per se iedere avond op hetzelfde tijdstip hoeft te spuiten, maar ik gewoon kan spuiten als ik ga slapen of dat nou om 22u of 1u is. Nadeel is wel dat het middel nog weinig bekend is. Ik ben ivm een verhuizing van ziekenhuis gewisseld en mijn nieuwe dvk werd helemaal zenuwachtig toen ze hoorde dat ik niet iedere avond op hetzelfde tijdstip langwerkende insuline spuit. Dat moest echt iedere avond op hetzelfde tijdstip hoor. Nou nee, met Tresiba ben je daar dus iets vrijer in en daar kwam ze ook achter toen ze zich in ging lezen. Maar het liefste had ze me weer op Levemir gezet, terwijl ik het veel beter doe op Tresiba én mijn hba1c sindsdien drastisch is gedaald (nog niet goed genoeg, maar een stuk beter dan eerst). Stom.

    Hopelijk kom je een beetje achter de oorzaak van nachtelijke hypo’s en gaan ze minder vaak voor komen :)

    Reageer...
    • Lauriëtte

      Wat interessant om jouw ervaring te lezen! Ik heb nog niet eerder over tresiba gehoord, super fijn dat het voor jou zo goed werkt. Ik spuit mijn langwerkende insuline ook niet elke avond rond dezelfde tijd.. Misschien dat dat wel een oorzaak kan zijn. Thanks voor het delen, goed om te weten! :D

      Reageer...
      • Shanti

        Grappig hoe dat dus kan verschillen per ziekenhuis, want het is er bij mij vanaf het begin juist heel erg ingehamerd om de levemir iedere 24u te spuiten ivm met de manier waarop deze werkt. Zo zie je maar, zelfs iedere behandelaar kijkt er anders tegenaan en dat maakt het ook weer extra lastig.

        Hopelijk vind je gauw iets wat werkt:)

        Reageer...
  • Esme

    Echt als ik het verhaal lees van tijgertje denk ik …gelukkig ik ben niet de enige die deze ziekte niet kan bevatten!Heb zelf diabetes type 1 en spuiten sinds kort tresiba en hoor vaak dat het zo’n goed middel is .Als of ik blij moet zijn dat ik niet meer zo suf ben overdag en eens een hypo of hyper vrijen dag heb !!Ik heb deze ziekte nu 23 jaar en ga er langzaam aan kapot .Ik zie nog maar voor 28%omdat mijn ogen zijn aangetast door de suiker .Ik heb neuropathie aan beide voeten en Frozen schouders!Het syndroom van Dupitriem aan mijn beide handen !Een regelrechte hel en weer terug!En dan komt er op deze website ook nog reclame voor spuitjes en bloedsuiker apparatuur voor je neus geschoteld…wat een lompe reactie !Ik geef je 1 dag met suiker dan praten wij pas verder !

    Reageer...
    • Lauriëtte

      Hi Esme, bedankt voor je reactie. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je probeert te zeggen. Kun je dat misschien verduidelijken?

      Reageer...
Laat een reactie achter

In samenwerking met
  • Interesse in een samenwerking?