Voor mijn gevoel weer terug bij af

Het zit allemaal even niet mee wat betreft mijn hardloopprestaties. Wat ik precies verkeerd doe weet ik niet, maar er gaat iets niet goed. Eind augustus rende ik mijn snelste vijf kilometer, bijna onder de dertig minuten. Twee dagen later deed ik mee aan een training met de Run & Juice Club en voelde ik me lichamelijk niet fit waardoor ik halverwege de training ben afgehaakt. Ik had steken in mijn buik en het voelde gewoon niet goed. Waarschijnlijk was dat het moment dat mijn lichaam een seintje gaf, dat het misschien niet zo’n succes was om 4 keer per week te hardlopen, gecombineerd met 2 keer per week krachttraining. Het werd een beetje teveel.

Het was tijd om even een pauze te nemen en mijn lichaam wat rust te geven. De twee a drie weken die volgde heb ik niks gedaan qua lichamelijke inspanning. Behalve zwemmen in mooie zee van Kusadasi en quad rijden, maar mijn hardloopkleding had ik in Nederland gelaten. Dat voelde goed! Ik had verwacht dat ik enorm zou verlangen naar het hardlopen, maar dat viel hartstikke mee.

Afgelopen maandag besloot ik het hardlopen weer op te pakken en wilde ik voor een klein rondje gaan van 2.5 kilometer, gewoon om rustig op te bouwen. Na een halve kilometer was ik buiten adem en voelde het alsof ik voor het eerst in mijn leven was gaan hardlopen. Ik wist dat je conditie snel achteruit gaat als je even een pauze neemt, maar zo erg? Dat had ik niet verwacht. Afgelopen woensdag deed ik mijn tweede poging, deze keer wilde ik vijf kilometer proberen en deze keer zou het vast beter gaan.

Hardlopen: Voor mijn gevoel terug bij afDus niet. Toen ik begon voelde ik gelijk al een enorme steek in mijn zij. Daar heb ik vaker last van en daar is op het moment zelf niet zoveel aan te doen. Ik kan er niet doorheen rennen en het gaat ook niet weg als ik ga wandelen, behoorlijk vervelend. Na anderhalve kilometer begon het zo’n pijn te doen dat ik moest gaan wandelen. Na een tijdje als de pijn iets minder werd probeerde ik weer een stukje te rennen, maar tevergeefs. Wat doe ik verkeerd? Wat zie ik over het hoofd? Waarom heb ik die irritante rotsteken in mijn zij, hoe komt dat überhaupt? Bwegh, ik hoop zo dat het snel weer beter gaat, want het voelt nu alsof de afgelopen vier maanden voor niks is geweest.

Heb jij ook wel eens het gevoel gehad dat je qua conditie weer helemaal terug bij af was? :(

Gerelateerde artikelen

Reacties

Laat je ook een reactie achter?

  • nina || happy acorn

    Hee wat vervelend! Om steken te voorkomen gaf iemand me eens de tip om je handen als vuisten te ballen terwijl je rent. Gewoon meteen vanaf het begin, ook als je nog nergens last van heb. Sindsdien doe ik dat en het werkt echt! (: misschien heb je er wat aan, succes in ieder geval!

    Reageer...
    • Lauriëtte

      Bedankt voor de tip Nina, dat ga ik zeker eens proberen! Hoop dat het bij mij ook werkt! :) Danku!

      Reageer...
  • Bente

    Ik heb geen tips wat betreft de steken in je zii maar wat je conditie betreft: die komt na een pauze altijd veel sneller terug dan de eerste keer dat je begint met rennen dus daar hoef je je geen zorgen om te maken :)

    Reageer...
  • Anneleen

    Ik heb niet zoveel ervaring met hardlopen dus daar kan ik je niet echt tips voor geven. Wel denk ik dat het belangrijk is dat je luistert naar je lichaam, dat heb je al wel goed gedaan vind ik. Mijn conditie is op dit moment absoluut niét top en ik kan daar ook best van balen…

    Reageer...
  • Stéphanie | Expeditie Aardbol

    Ik ken het! Maar het schijnt dat het zes weken duurt voordat je conditie weg is. Dus misschien had je gewoon een dipje en gaat het de volgende keer wel goed. Vertrouwen hebben, die 4 maand zijn écht niet voor niets geweest.

    Reageer...
  • Cindy

    Ik geloof dat de steken in je zij te maken hebben met ademhaling, ooit gehoord hoor, ik weet het dus niet zeker. Ik heb ook 2,5 week niets aan hardlopen gedaan, gisteren een klein rondje gelopen en dat viel ook behoorlijk tegen. Maar ik merkte ook wel dat het beter ging dan de allereerste keer dat ik ging hardlopen en dat zorgde er toch voor dat ik eigenlijk heel blij was met dat kleine rondje. Vertrouw in jezelf en in je lichaam! Zet ‘m op!

    Reageer...
    • Lauriëtte

      Lief Cindy, dankjewel! Ik ga jet straks nog eens proberen, kijken of het dan beter gaat!

      Reageer...
  • Kim

    Aah ik herken het een beetje.. Sinds ik klaar ben met Evy heb ik ook minder de motivatie op daadwerkelijk te gaan hardlopen. Het blijft nu vaak bij maar 1x in de week.. En voor de zijsteken, ik heb er ook snel last van helaas, het is belangrijk dat je recht op loopt, als je te veel voorover hangt kun je ook last krijgen van zijsteek. En vuisten maken heb ik ook vaker gehoord, werkt bij mij vaak maar eventjes, volgens mij is dat meer omdat je dan je aandacht op wat anders legt.

    Reageer...
    • Lauriëtte

      Dat met die vuisten ga ik straks eens proberen. & Nu je het zegt, misschien hang ik wel iets teveel naar voren ook.. Bedankt voor de tip!

      Reageer...
  • Tjitske Anna

    Dit herken ik wel een beetje.. ik ben een paar weken weinig tot niet aan het hardlopen geweest.. Wat die zijsteek betreft; probeer rechtop te lopen! Wanneer je je bovenlichaam een beetje naar voren laat hangen kun je sneller last van zijsteek krijgen. Succes!

    Reageer...
  • Elsbet | La Vie Pure

    Ik geloof in je, you can do this!

    Reageer...
  • Dina

    Wat stom zeg, dat je het gevoel hebt weer terug bij af te zijn. Ik ken het gevoel wel een beetje trouwens.
    Als ik steken in mijn zij had bij het hardlopen, ‘drukte’ ik er altijd een beetje op of probeerde ik wat meer op mijn houding te letten. Op die manier had ik er minder last van. Ik heb geen idee waar de steken vandaan komen eigenlijk.

    Reageer...
Laat een reactie achter

In samenwerking met
  • Interesse in een samenwerking?