4739
2

Hardlopen met de TomTom Spark (+ hartslagmeter)

Zal ik maar gelijk even met de deur in huis vallen? Het lukt niet. Waar ik vorig jaar drie keer in de week ging hardlopen ben ik dit jaar niet vooruit te branden. Waardoor het precies komt weet ik niet. Maar het heeft ongetwijfeld te maken met de hoge verwachtingen die ik keer op keer niet kan waarmaken. Het is onrealistisch om te verwachten dat ik klakkeloos verder kan gaan waar ik vorig jaar september ben gebleven. Blijkbaar moet je dat gewoon weer stap voor stap opbouwen. Voor iemand zonder geduld is dat knap lastig kan ik je vertellen… ;) Gelukkig helpt mijn nieuwe TomTom Spark fitnesshorloge door aan te geven wanneer ik het weer even wat rustiger aan moet doen.

Hardlopen met de TomTom Spark (+ hartslagmeter)Hardlopen met de TomTom Spark (+ hartslagmeter)

Ik loop te hard van stapel

Als ik mijn hardloopschoenen aantrek en de eerste stappen zijn gezet ga ik meestal (voor mijn gevoel) als een speer. Appeltje eitje denk ik dan. Maar na een kilometer kom ik dan negen van de tien keer tot het besef dat ik toch iets rustiger aan had moeten beginnen… Sinds ik de TomTom Spark gebruik tijdens het hardlopen weet ik eigenlijk altijd hoe het gaat en wat ik het beste wel, of vooral niet, kan doen. Hoe dat horloge dat weet? Door mijn hartslag te meten! Niet met een vervelende borstband, maar gewoon dankzij een ingebouwde hartslagmeter in het horloge zelf. Eerder vertelde ik al eens hoe je op basis van je hartslag kan trainen. Als je meer wilt lezen over de verschillende hartslagzones is het zeker de moeite waard om dat artikel er even bij te pakken. Toentertijd was mijn maximale hartslag 195, nu twee jaar later is deze een klein beetje lager, rond de 192.

Omdat ik vooral mijn aërobe conditie wil trainen ga ik voor een rustige of intensieve duurtraining. Dit betekent dat mijn ideale hartslag tussen de 115 en de 153 blijft. Je zult merken dat als je binnen deze getallen blijft (op basis van jouw eigen maximale hartslag), het hardlopen ook een stuk leuker is. Je kan je misschien voorstellen dat als jij steeds tot het maximale gaat, weer gaat wandelen en vervolgens weer tot het maximale gaat, het hardlopen van een eenvoudige 5 kilometer niet heel erg soepel zal gaan. Maar hoe stom het ook is, maak ik mij er ondanks dat ik me dat goed realiseer, ook schuldig aan.

Hardlopen met de TomTom Spark (+ hartslagmeter)

Telefoon vs. TomTom Spark

Tijdens mijn run afgelopen vrijdag besloot ik om mijn TomTom fitnesshorloge én telefoon te gebruiken tijdens het hardlopen. Eigenlijk doen ze hetzelfde, alleen heb je natuurlijk bij het horloge naast het grote voordeel dat die veel kleiner en lichter is, ook het voordeel dat je direct feedback krijgt omdat het horloge om je pols zit en niet om je bovenarm.. Toch is er één klein nadeel. Na een kilometer werd ik aangesproken door een mevrouw die de weg wilde weten naar het centrum van Rotterdam. Nu ben ik de beroerdste niet en wilde ik met alle liefde helpen, maar terwijl de running app op mijn telefoon netjes automatisch gepauzeerd was, liep de tijd op mijn horloge gewoon door. Sommige mensen hechten totaal geen waarde aan een auto-pause functie, maar persoonlijk vind ik het toch wel handig. Verbeterpuntje voor de volgende software update!

Hardlopen met de TomTom Spark (+ hartslagmeter)Hardlopen met de TomTom Spark (+ hartslagmeter)

Niet alleen een fitnesshorloge

Eigenlijk is de TomTom Spark een fitnesshorloge en activity tracker in één. Hoewel ik mijn TomTom horloge alleen gebruik voor tijdens het hardlopen, kan je hem ook gebruiken tijdens het fietsen en zwemmen. Jawel, de TomTom Spark is waterdicht, superfijn! Maar naast de sportieve activiteiten meet hij ook hoeveel stappen je zet, welke afstand je aflegt, hoeveel calorieën je verbruikt en hoeveel slaap je krijgt.

Hardlopen met de TomTom Spark (+ hartslagmeter)

Ook handig; Dankzij de ingebouwde muziekspeler kan je je telefoon thuis laten tijdens het hardlopen. Omdat bluetooth in-ear oordopjes niet zo goed matchen met mijn gehoorgang geef ik persoonlijk nog steeds de voorkeur aan mijn normale oordopjes. Maar als je liever zonder telefoon hardloopt, is het ideaal om via je sporthorloge naar muziek te kunnen luisteren. Qua design vind ik het één van de mooiste sporthorloges, die je ook gewoon kunt dragen als je niet aan het sporten bent. De informatie op het goed leesbare display is helder en dankzij het kleine trackpad onder het display kan je makkelijk door het menu navigeren. Enig nadeel wat design betreft; Hoewel het horloge goed past qua band (op de foto’s draag ik maat S met een polsomtrek van 12,1 – 17,5 cm) is het display net iets te groot waardoor hij bij mijn dunne polsen niet volledig aansluit. Gelukkig is hij daardoor niet minder mooi en ben ik erg blij met mijn nieuwe aanwinst!

De motivatie is er in ieder geval weer! Tijd om het weer stap voor stap op te bouwen.
Ga jij wel eens hardlopen met een hartslagmeter?Disclaimer