1766

Een bezoek aan de kerstmarkt in Keulen

We kunnen tegenwoordig niet meer naar een concert, over de boulevard wandelen of naar een kerstmarkt. Als het aan alle gestoorde gekkies op deze wereld ligt, kunnen we binnenkort alleen nog maar thuisblijven. Daar is het veilig, denken we. Met de terroristische aanslag in Berlijn brak mijn hart, voor de zoveelste keer dit jaar. We moeten ons niet bang laten maken wordt er dan gezegd. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan… Toevallig hadden we een paar dagen voor de aanslag in Berlijn een hotel geboekt in Keulen, zodat we daar de kerstmarkt konden bezoeken. Maar door de aanslag twijfelde ik of we nog wel moesten gaan. Met mijn gedachten kwam ik er niet uit en ook mijn plus- en minlijstje gaf geen doorslag. Vorige week woensdag stapte ik met gemengde gevoelens in de auto.

We besloten om te gaan en achteraf gezien ben ik daar hartstikke blij mee. Naast dat we ons erg hadden verheugd op de kerstmarkt in Keulen, voelde het ook een klein beetje als een overwinning. Als we niet eens meer naar een kerstmarkt kunnen gaan, wat kan dan nog wel? Na twee en een half uur rijden kwamen we aan in Keulen. Handig om te weten trouwens: in Keulen hebben ze een zogenaamde umweltzone, waardoor het verplicht is om een milieusticker te hebben voor je auto. Wij kwamen daar een beetje te laat achter waardoor het niet meer mogelijk was om hem in Nederland te bestellen. Gelukkig kun je zo’n milieusticker ook gewoon onderweg kopen bij een TÜV. Voor maar €5.50! Het was in vijf minuten gepiept en lag ook nog eens op de route. Het adres van de TÜV: Kieler Straße 26 in Dormagen.

Overnachten in Keulen

We verbleven bij het Steigenberger Hotel, een luxe viersterren hotel met moderne kamers. Alleen al voor de inrichting zou ik hier nog eens een keertje willen slapen. Gelegen aan het Rudolfplatz was het voor ons de ideale uitvalsbasis. We zaten niet midden in het centrum, maar aan de rand, mét metrostation maar ook nog alles op loopafstand.

Een bezoek aan de kerstmarkt in KeulenEen bezoek aan de kerstmarkt in KeulenEen bezoek aan de kerstmarkt in KeulenEen bezoek aan de kerstmarkt in Keulen

Kerstmarkten in Keulen

In Keulen zijn maar liefst zeven kerstmarkten! Op de eerste dag bezochten we het Sinterklaasdorp bij het Rudolfplatz, de Engelenmarkt op de Neumarkt en de bekendste kerstmarkt, bij de dom van Keulen. Wat is dat een grandioos gebouw zeg! Er lijkt geen einde aan te komen, zo hoog is de kathedraal. Bij de kneuterige kerstkraampjes keken we onze ogen uit. Als je de kraampjes op de ene kerstmarkt hebt gezien heb je ze automatisch op de andere kerstmarkt ook gezien, maar het aanbod is erg leuk! Geen standaard kerstmeuk, maar mooie handgemaakte en ambachtelijke producten en typisch Duits eten! Op de tweede dag zijn we nog naar de kerstmarkt op de Oude Markt geweest, de grootste kerstmarkt van Keulen.

We hadden verwacht dat er een grimmige sfeer in Keulen zou zijn, maar dat viel reuze mee. Ja, er was veel politie op straat en er vlogen de hele tijd helikopters door de lucht waardoor het soms een beetje voelde als een warzone, maar het was niet vervelend. Maar door de aanslagen houd je er toch meer rekening mee.. Zo namen we een taxi in plaats van de metro en gingen we in de middag naar de kerstmarkt in plaats van de avond. Zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Ondanks alle gebeurtenissen waren het twee leuke dagen en zijn we blij dat we een bezoek hebben gebracht aan de kerstmarkt in Keulen!

Een bezoek aan de kerstmarkt in KeulenEen bezoek aan de kerstmarkt in Keulen

Ben jij wel eens op een kerstmarkt geweest?