De eerste stap; Begonnen met hardlopen!

Zoals ik eerder al eens vertelde ligt mijn focus qua sportieve bezigheden op krachttraining, omdat ik op deze manier aankom in gewicht. Maar toch had ik wel de wens om ooit een stuk te kunnen hardlopen. Maarja, na een paar meter was ik volledig uitgeput, dus ik zag daar niet echt een toekomst in. Toch wil ik het doorzetten. Misschien val ik wat kilo af, so be it. Volgens mij is het belangrijker om je goed te voelen, dan dat je het ideale gewicht hebt. Lang verhaal kort, ik ben begonnen met hardlopen, jay!

Dat is heel leuk, maar hoe begin je dan met hardlopen? Ik ging op zoek naar een applicatie die mij zou gaan helpen! In mijn omgeving gebruikt de ene helft Evy en de andere helft Nike Running. Omdat ik zelf een Nike fangirl ben besloot ik om de coach van Nike te gaan gebruiken! Binnen de applicatie van Nike Running kan je een doel stellen voor jezelf en aan de hand van dat doel wordt er een schema gemaakt. Het schema duurt acht weken en na die acht weken kan je, als het goed is, vijf kilometer hardlopen. Het is de bedoeling dat je (bijna) elke dag iets actiefs doet zoals wandelen, hardlopen of cross training.

Begonnen met mijn hardloopavontuurBegonnen met mijn hardloopavontuur

Week 1

De eerste week stond in het teken van de warming up. Ik kwam er al snel achter dat ik het niet fijn vind om te wandelen, dat gaat me te langzaam. Ik denk ook dat ik voortaan gewoon op de dagen dat ik moet wandelen gewoon ga rennen. Dinsdag was mijn allereerste run, van 3 kilometer. Vermoeiend en confronterend. Uiteraard was ik niet aaneengesloten aan het hardlopen, maar steeds een minuut wandelen en weer een minuut hardlopen, enzovoorts. Op woensdag ging ik naar de sportschool voor mijn wekelijkse krachttraining routine. Als warming up ren ik altijd een stukje op de loopband, maar mijn benen vonden dat niet zo’n goed idee. Ze waren nog aan het herstellen van de dag daarvoor. De rest van de week heb ik me netjes aan het schema gehouden, hoewel ik elke keer net iets meer deed dan de bedoeling was.

Begonnen met mijn hardloopavontuurBegonnen met mijn hardloopavontuur

Week 2

In de tweede week ben ik nog netjes gaan wandelen en ben ik ook weer naar de sportschool gegaan, deze keer zonder warming up op de loopband. Het is niet de bedoeling om elke dag mijn benen te trainen, ze hebben ook rust nodig. Zaterdag moest ik eigenlijk vijf kilometer rennen maar ik had geen tijd, de excuses beginnen nu al haha. Daarom besloot ik zondag inplaats van de wandeling gewoon te gaan hardlopen, dat doe ik namelijk ook veel liever dan wandelen. Yea! Mijn eerste vijf kilometer! Nog steeds met intervallen van een minuut, maar het begin is er! Na de vijf kilometer run had ik de dag erna wel hele erge rugpijn, nu nog steeds een beetje.

Tot nu toe vind ik het echt super leuk! Het geeft een enorme kick, ook al is het enorm vermoeiend en vraag ik me tijdens het hardlopen vaak genoeg af waarom ik dit in hemelsnaam doe. Maar als je dan weer thuis bent, je training beëindigd en je van de Nike Coach te horen krijgt dat je het goed hebt gedaan, voelt dat toch wel heel erg fijn. Nog zes weken te gaan en dan ren ik vijf kilometer!

Gaan jullie ook wel eens hardlopen? Hoe zijn jullie begonnen?