10 Tips tegen somberheid en stemmingswisselingen

Terwijl ik op de bank zit, me niet al te top voel en eigenlijk nergens zin in heb, bedenk ik me dat het misschien een goed moment is om het artikel te schrijven met tips tegen somberheid. Dit soort momenten zijn voor mij erg gevaarlijk. Het allerliefst loop ik nu namelijk naar de slaapkamer, rol mezelf op in de dekens als een klein bolletje en ga ik het leven overdenken, voor sommige is dat misschien fijn, voor mij is dat foute boel.

Op het moment dat ik er aan toegeef is het moeilijker om er weer uit te komen. Tijdens mijn depressie ging het dagelijks op deze manier. Na een dag werken kwam ik thuis en ging ik eerst een uur in bed liggen om te huilen. Waarom? Tsja, ik vond alles gewoon stom en dan voelt huilen soms als je enige optie. Zoals ik eerder vertelde ben ik uit deze periode gekropen dankzij de hulp Vitaalpunt maar ook dankzij mezelf. Tijdens mijn intensieve behandeling ben ik in gaan zien dat ik uiteindelijk alles in eigen hand heb en daar dus ook naar moet handelen.

Tips bij somberheid, voor als je nergens zin in hebt

Het gaat goed met me, zolang ik alert blijf en niet toegeef. Uiteindelijk is het gewoon iets wat in mijn persoonlijkheid zit. Ja, het was een depressie, quarterlife crisis, of hoe je het ook wilt noemen, maar dat was er in mijn geval niet zomaar opeens. Het zit in mijn karakter en daar kan ik aan toegeven, of proberen te voorkomen. Tijdens het afgelopen jaar heb ik tien afspraken met mezelf gemaakt, een soort terugvalpreventieplan. Voor mij werkt het (in de meeste gevallen) en misschien dat het voor andere mensen met somberheid en stemmingswisselingen ook kan werken!

Kruip niet in een holletje

Als ik me somber voel ren ik het liefst naar bed of kruip ik in het hoekje op de bank. Soms is ergens een hoekje van de kamer ook goed en dan zit of lig ik daar een halfuur of misschien wel langer. Op dat moment geef ik toe en beland ik in een neerwaartse spiraal. Als je je klote voelt en het leven gaat overdenken, wordt het er echt niet beter op. Geloof me. Als ik me somber voel ga ik niet meer in bed liggen, want ik weet dat het dan alleen maar verschrikkelijker gaat worden. Overdag is mijn bed als ik me somber voel echt verboden terrein.

Geef jezelf eventjes de tijd

Met nadruk op eventjes. Voorheen huilde ik elke dag, nu een paar keer per week, of soms zelfs maar één keer per week.. Waarom ik dan huil? Gewoon omdat dat op dat moment dan fijn voelt en ik er een duidelijke afspraak met mezelf over maak. Ik geef mezelf de tijd om te huilen of om mezelf even zielig te voelen, maar daarna is het klaar. Ik kijk op de klok en spreek met mezelf af dat het om half drie (bijvoorbeeld) klaar is, dat ik dan weer verder moet gaan met mijn leven. Als ik deze afspraak niet maak met mezelf is de kans groot dat ik mezelf verlies en terugval.

Het wordt altijd beter<

Hoe verschrikkelijk je je misschien ook voelt, het wordt altijd beter. Er komt altijd weer een lichtpuntje. Het is op zo’n moment misschien moeilijk te beseffen, maar er komen betere tijden aan. Cliché, maar waar, na regen komt zonneschijn.

Ga iets doen!

Als ik alles blijft overpeinzen en niks ga doen, is de kans klein dat ik de mooie dingen weer ga zien. Daarom dwing ik mezelf om iets te gaan doen, dan wordt het namelijk beter omdat er afleiding is. Je hoeft niet gelijk naar een pretpark te gaan of een heel dagprogramma voor jezelf te maken, het kunnen ook kleine dingen zijn. Vouw de was op, lees een boek, zoek een leuke DIY online, kijk je favoriete serie of start een blog! ;) Als het maar iets is waardoor je afgeleid wordt.

Buitenlucht is goed voor je

Door binnen te blijven is het lastiger om de verleiding van mijn warme vertrouwde bed te weerstaan. Daarnaast word ik dan steeds emotioneler waardoor het moeilijk is om op een juiste manier na te denken. Door buiten een stukje te gaan wandelen kan ik mijn hoofd leeg maken en een bijkomend voordeel is dat je buiten toch een stuk minder makkelijk huilt dan binnen.

Wees duidelijk naar je omgeving

Voornamelijk vrouwen hebben er een handje van om onduidelijk te zijn. “Gaat alles goed?” – Ja! Om vervolgens een kwartier later in huilen uit te barsten omdat het helemaal niet goed is. Als er een oorzaak is voor je somberheid, probeer hier dan over te praten. Vind je het vervelend dat je vriend bijna elke avond weg is? Probeer er dan over te praten en geef duidelijk aan wat je dwars zit. Door het op te kroppen wordt de emotie alleen maar heftiger en verander je in een tikkende tijdbom.

Beweeg

Ga een stukje wandelen of hardlopen! Uit onderzoek is gebleken dat je door te bewegen hormonen aanmaakt waardoor je weer vrolijk wordt! Ik kan me nog goed herinneren dat ik op de dag dat MH17 neerstortte, niet wist wat ik met mezelf aanmoest. De emoties zaten hoog en op dat moment was de hele wereld slecht en kon ik niks positiefs meer bedenken. Doordat ik op dat moment ben gaan hardlopen, kon ik het een plekje geven en werden de emoties een stuk minder. Niet dat alles daarna helemaal in orde was, maar door het hardlopen zag ik alles weer een beetje in perspectief.

Je mag er zijn!

Echt waar. Hoewel ik me soms een kleine nutsnut voel op deze wereld, besef ik me wel dat ik van waarde ben. Van nature draai ik altijd maar een beetje rond en sta ik zelden met twee benen op de grond. Ik heb geleerd dat je je een stuk steviger en zekerder kan voelen als je dit wel doet. Ga voor de spiegel staan, zet beide voeten op de grond en besef dat je er mag zijn!

Focus op je ademhaling

Door te focussen op je ademhaling neemt de spanning en emotie af. Zelf gebruik ik vaak de drie minuten meditatie om in slaap te vallen. De eerste minuut laat je je gedachten vrij en denk je aan alles wat op dat moment langs komt in je hoofdje. De minuut daarna, focus je op je ademhaling en denk je nergens anders aan. Komt er een gedachte langs? Probeer deze dan te laten gaan en weer terug te keren naar je ademhaling. De derde minuut laat je de gedachten weer toe en duw je ze als het ware weg terwijl je uitademt. Zo verdwijnen langzaam al je gedachten. Deze methode werkt zo goed voor mij, dat ik meestal bij de derde minuut al slaap.

Maak een positiviteitsboekje

Onderdeel van mijn behandeling bij Vitaalpunt was het maken van een positiviteitsboekje. Dit kan je op verschillende manieren doen. Zo kan je elke dag een lichtpuntje opschrijven, maar je kan ook allemaal positieve quotes verzamelen zodat je daar doorheen kan bladeren op de momenten dat je je even niet zo top voelt. Binnenkort zal ik mijn positiviteitsboekje met jullie delen.

Het wordt altijd beter, echt waar. Uiteindelijk heb je het allemaal in eigen hand en zo niet, wees dan duidelijk naar de persoon die deze somberheid voor jou veroorzaakt. Sta op, ga wat doen, maak een wandeling, ruim je spulletjes op, lees een boek, zorg dat je uit deze sombere neerwaartse spiraal komt. Hoe moeilijk het op dit moment ook lijkt, gewoon doen, je gaat je daardoor weer stukken beter voelen. Beloofd.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je iets hebt aan deze tips tegen somberheid.